ОБКЛЕЮВАННЯ АВТОМОБІЛЯ ПЕРЕД ФАРБУВАННЯМ

Коли заходить мова про підготовку машини до покриття фарбою, ми одразу уявляємо зачистку металу, шліфувальні бруски, грунти, матеріали для шпаклювання і так далі. Це усе правильно, але при цьому ми часто забуваємо про одну важливу операцію – маскування поверхні, тобто обклеювання ділянок, що не повинні зафарбовуватися. Частенько до обклеювання автомобіля ставляться як до чогось другорядного, а усю важливість цієї процедури починають розуміти лише після того, як хоч раз на ній “прокололися”. Сподіваємоcя, сьогоднішня стаття допоможе уникнути багатьох типових помилок, при підготовці автомобіля до фарбування.

ЗАВЖДИ ДОВОДИТЬСЯ ЩОСЬ ПРИХОВУВАТИ

Запам’ятайте: грунт, фарба або ж лак, повинні потрапити тільки на свої чітко визначені місця. Інші поверхні і елементи обробки, які не призначені для забарвлення, повинні бути обов’язково замасковані. Якщо маскування виконана недбало, на незахищені ділянки неминуче потрапить напил фарби. Жертвами цього можуть виявитися ручки, скло, фари, молдинги, гумові ущільнювачі і т.д. Ви відразу зрозумієте, що ретельне заклеювання поверхонь забирає значно менше часу і сил, ніж їх відмивання згодом. У багатьох випадках відмити цей напил не вдається взагалі, не зіпсувавши існуюче лакофарбове покриття. Особливо важливе правильне маскування автомобіля при роботі в приміщеннях з недостатньо потужною системою вентиляції. Адже далеко не вся фарба, яка наноситься розпилювачем, потрапляє на конкретну ділянку. Значна її частина повисає в повітрі туманом і потім осідає у вигляді липкої субстанції на всіх оточуючих предметах, включно з незахищеними ділянками кузова автомобіля.

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ОБКЛЕЮВАННЯ АВТОМОБІЛЯ ПЕРЕД ФАРБУВАННЯМ

Асортимент товарів, призначених для маскування поверхні, досить різноманітний. Найпопулярнішими серед них є маскувальний папір і плівка.

Для маскування забороняється використовувати газети, різні шматки паперу неправильної форми і кольоровий папір!

Маскувальний папір, як більш щільний матеріал, незамінний при обклеюванні складних прорізів кузова: арки колеса, прорізи дверей, підкапотний простір. Він продається у всіх спеціалізованих магазинах в рулонах шириною 30, 60, 90, 120 см. і більше. Такий папір має спеціальну обробку: він покритий шаром воску (він накладається цим шаром вниз). Завдяки цьому папір має безворсову і непористу поверхню та високу щільність, завдяки чому фарба і розчинники не просочуються через папір до поверхні.

Щільність маскувального паперу повинна бути не менше 40 г/м², поверхня повинна бути цільною і не просвічуватися!

Поліетиленова плівка від визнаних брендів володіє високими статичними властивостями (ефектом «прилипання»), термостійкістю, здатністю утримувати напил фарби і, найголовніше, щільно прилягати до поверхні кузова, що дозволяє виконувати маскувальні роботи максимально швидко. Дуже зручно, особливо у випадку проведення робіт наодинці, використовувати плівку із клейкою стрічкою на краю.

Для розкрою маскувальної плівки або ж паперу зручно використовувати спеціальний ніж. Він розроблений таким чином, щоб не дряпати лакофарбове покриття.

Іншим, не менш важливим атрибутом обклеювання є клейка паперова стрічка.

Якісна малярська стрічка повинна щільно і міцно прилипати, а також надійно триматися на всіх типах чистих і сухих поверхонь (фарба, метал, пластик, скло, гума, шкіра). Стрічка не повинна розмокати і пропускати не тільки фарбу, але й розчинники. Вона не повинна відшаровуватися при нагріванні, а при знятті не повинна залишати на поверхні клей. І, зрозуміло, паперова основа скотчу повинна бути досить міцною. Позитивним фактором також є стійкість клейкої стрічки до води. Випускається клейка стрічка в рулонах стандартною довжиною по 50 метрів і шириною від 15 до 50 мм. І, нарешті, кілька допоміжних пристроїв, що дозволяють значно спростити процес обклеювання. Поролонові валики з клейким шаром дозволяють швидко і надійно захистити від попадання фарби отвори капоту і передніх крил, задніх дверей, задніх крил і багато інших місць. При цьому нашарування нової фарби виходить плавним та безшовним.

А скільки труднощів при обклеюванні створюють контури гумових ущільнювачів та ручок дверей (особливо на японських авто). Легко і елегантно вирішити цю проблему допомагає пластикова стрічка. Своєю гладкою частиною вона вставляється під ущільнювач, а клейкою частиною фіксується на зовнішній стороні, відгинаючи таким чином ущільнювач і створюючи достатній зазор для потрапляння фарби.

Для маскування молдингів і різних складних контурів зручно використовувати спеціальну контурну стрічку. Така стрічка тонка і дуже гнучка, вона не зморщується по краях і не рветься під час криволінійного наклеювання з малими радіусами кривизни, так що з її допомогою можна створити кромку будь-якої конфігурації. Контурна стрічка також часто використовується в аерографії.

ДЕМОНТАЖ ЗАЙВИХ ЕЛЕМЕНТІВ

Як правило, чим більше елементів оздоблення ви демонтуєте з машини, тим легше буде виконати маскування. Звичайно, можна закрити всі емблеми, ручки, ліхтарики і т.д., але це дуже довго і обов’язково позначиться на якості фарбування. Тому, якщо це можливо, зніміть всі ліхтарі, ручки і молдинги. Але все ж твердження «чим більше знято, тим легше маскувати» є досить умовним. З одного боку, звичайно, навіщо витрачати час, наприклад, на делікатне обклеювання гумового ущільнювача передніх дверцят. Чи не простіше і швидше буде його зняти? З цим можна погодитися, але, до прикладу, в автомобілі Lexus окрім ущільнювача прийдеться ще відкрутити склопідйомник, велику кількість гвинтиків, заглушок та інших дрібних деталей.

ОЧИЩЕННЯ ПОВЕРХНІ

Перш ніж братися за папір або малярську стрічку, ретельно вимийте і знежирте ті місця, де плануєте наклеювати ті чи інші маскувальні матеріали. Якщо ж на початку всього ремонтного процесу мала місце процедура ретельного миття автомобіля і всі наступні операції з підготовки велися тільки методом «по сухому», то цілком достатньо видалити пил пилососом, а потім знежирити поверхні. В іншому випадку бажано за допомогою щітки і миючого розчину ретельно промити всі місця кріплень маскувальних матеріалів. Не варто забувати про видалення забруднень з прихованих порожнин, отворів і корпусних елементів, оскільки пил і жирові забруднення з них в процесі забарвлення можуть потрапити на поверхню і стати причиною появи на свіжому ЛКП різних неприємних дефектів (бульбашок, кратерів і т.д.). Процедура миття автомобіля під високим тиском води значно спрощує очищення важкодоступних місць. Після мийки і просушування місця під кріплення маскувальних матеріалів потрібно старанно знежирити. Повністю поверхні можна поки-що не знежирювати, це можна зробити вже після маскування.

ТЕХНОЛОГІЯ МАСКУВАННЯ

Процедуру маскування прийдеться виконувати мінімум двічі – під грунт і під фарбу. Два ці види обклеювання не надто сильно відрізняються. В цілому, обклеювання під грунт простіше і потрібно тільки добре заклеїти отвори, а також не підводити лінію заклеювання занадто близько до зони напилення.

Якщо скотч нанесений занадто близько до краю ділянки, призначеної для зафарбовування, то можливе утворення ступеневого переходу з грунту на існуючу фарбу, який навіть після шліфування і фарбування буде дуже добре видно. Іноді це не має значення, коли, наприклад, межа старого і нового покриття буде прихована молдингом або декоративною накладкою. В інших випадках виступ буде помітний. Тому ви заздалегідь повинні продумати цей момент і обклеїти край ділянки так, щоб скотч був трохи осторонь від зони переходу нового покриття в старе і край напилення не доходив до лінії маскування. Для створення плавного стику можна використовувати і такий прийом: приклеїти папір скотчем, а потім загнути його.

МАСКУВАННЯ ПРОРІЗІВ

Прорізи – це одне з тих місць, за якістю обробки яких можна судити про рівень спеціаліста, який виконував ремонт. Неякісно пофарбовані отвори, потрапляючи в поле зору водія або пасажирів, будуть кричати про непрофесіоналізм працівника. Тому вже на стадії обклеювання під грунт потрібно правильно заклеїти отвори. Найкраще використовувати для цих цілей вищезгаданий липкий поролоновий валик. Такі валики дозволяють не лише уникнути чітких меж зафарбованих ділянок, але і запобігають потраплянню фарби в салон автомобіля. Крім того, валик перешкоджає видування пилу і інших забруднень з отворів на свіжопофарбоване лакофарбове покриття.

Щоб захистити дверний проріз, наклейте шнур в отвір зсередини і просто закрийте двері.

Крім того, шматочками поролонових валиків можна маскувати різні отвори…

… і, знову ж таки, використовувати їх для створення плавного переходу при частковому зафарбовуванні деталей. Для цього валик можна приклеїти вздовж лінії виштамповки.

Після процедури грунтування поверхні всі заклеювання видаляються, автомобіль шліфується  під фарбування та знежирюється. Тепер можна приступати до фінального обклеювання. Складність полягає в тому, що маскування під фарбу необхідно виконувати ще більш акуратно і ретельно. Всі інші принципи і прийоми роботи ідентичні маскуванню під грунт. Як ми пам’ятаємо, дуже важливо правильно обклеїти отвори. При фарбуванні старий шар фарби повинен злитися з новим, тому розташовувати поролоновий валик в отворах потрібно чітко в певному місці. Валик повинен бути покладений так, щоб після закриття кришки багажника чи капота він був «втоплений» на 3 мм.

Для маскування отворів між панелями потрібно відрізати валик необхідної довжини і акуратно укласти його так, щоб після закриття кришки багажника або капота він був «втоплений» на 3 мм.

У тих випадках, коли отвір пошкоджений або зашліфований глибоко всередину, потрібні інші прийоми. У таких випадках фарбування найчастіше проводиться в два етапи – спочатку отвори, потім зовнішня частина. Це збільшує час ремонту, але дозволяє досягти відмінного кінцевого результату.

МАСКУВАННЯ ГУМОВИХ УЩІЛЬНЮВАЧІВ

Один з найбільш неприємних наслідків неправильного обклеювання – виступ фарби, після того як знімається малярська стрічка. Найчастіше такий виступ утворюється навколо гумових ущільнювачів скла. Демонтувати скло – заняття дуже кропітке і робити це не завжди доцільно. Часто ущільнювачі просто маскують звичайної стрічкою і отримують задовільний результат. Однак сліди перефарбовування все одно можна помітити, якщо знати, де шукати. Підніміть гумку скла старого автомобіля і швидше за все ви побачите виступ – свідоцтво того, що машину перефарбовували. Є кілька способів, що дозволяють уникнути створення видимого виступу з фарби.

Перший спосіб – використання вищезгаданої пластикової стрічки. Такі стрічки складаються з двох повздовжніх частин – пластикової і клейкої. Пластикова частина вставляється між ущільнювачем і кузовом, а клейка частина перегинається через ущільнювач і з невеликим натягом закріплюється на зовнішній стороні. Таким чином ущільнювач маскується і одночасно відхиляється, при цьому утворюється невелика щілина, в яку потрапляє фарба. Такі стрічки можуть застосовуватися для маскування й інших елементів кузова, таких як молдинги, дверні ручки, фари і т.д.

Другий спосіб – підкладання шнура. Краще використовувати спеціальний шнур, який за допомогою спеціального аплікатора підкладається під ущільнювач по периметру скла, запобігаючи утворенню поріжка і роблячи сам факт зафарбовування непомітним. Можна використовувати звичайну мотузку для білизни з допомогою звичайної викрутки (тільки дуже акуратно). Після закладки шнура ущільнювач закривається маскувальною стрічкою, а скло – папером, який закріплюється ще однією смужкою тієї ж стрічки.

ПОВНЕ МАСКУВАННЯ

Ще один спосіб маскування – повністю покрити машину плівкою, а потім просто вирізати ті ділянки, які потребують зафарбовування.

Тільки обов’язково пам’ятайте, що плівки низької якості, наприклад звичайні плівки, які використовуються для загальнобудівельних робіт, не здатні утримувати на собі фарбу!

І добре, якщо фарба почне осипатися коли ми будемо вже знімати плівку. Але як вам така перспектива: наносимо шар емалі, а при наступному використанні розпилювача потік повітря зриває з плівки напил фарби, і ці клапті потрапляють прямо на свіжопофарбовану поверхню. Серце кров’ю обливається, але з плівками низької якості таке буває часто, особливо при нанесенні базових емалей, які сохнуть дуже швидко. Тому потрібно надавати перевагу тільки надійним виробникам і брати плівки, спеціально розроблені для авторемонту. Такі плівки відмінно утримують на собі напил і він не лущиться навіть при знятті.

Якщо ж ви не впевнені в якості плівки, її краї в безпосередній близькості до ремонтованої ділянки потрібно обов’язково обклеїти папером і скотчем. Це найнадійніший варіант.

Для зручності роботи з плівкою продаються спеціальні каретки, які дозволяють наносити плівку на весь автомобіль без сторонньої допомоги. Для цього потрібно розмістити каретку на відстані півметра від одного з бамперів автомобіля і розмотати плівку над автомобілем. При цьому слід звертати увагу на те, яким боком до автомобіля прилягає плівка, так як часто в якості сторін є відмінності.

Якщо на плівці є логотип, то плівка повинна бути розташована так, щоб логотип читався в правильному напрямку!

Потім відріжте плівку такої довжини, щоб вона торкалася підлоги обома кінцями. Різати плівку зручніше від краю до центру. Після чого розгорніть її з двох сторін і виріжте «вікна» в зоні потрібних ділянок, а потім закріпіть краї плівки малярською стрічкою.

ТУРБУЛЕНТНІ ДЕФЕКТИ

Ще один секрет маскування полягає в тому, щоб вся захищена поверхня була якомога більш рівною. Якщо на папері будуть складки, фарбувальний факел буде створювати на них великі турбулентні потоки, що піднімають пил і знижують якість зафарбовування. Чим рівніше буде замаскована поверхня, тим краще.

Якщо використовується плівка, вона також повинна бути добре натягнута. Якщо на ній є складки, вони будуть вібрувати при фарбуванні!

ДЕМОНТАЖ МАСКУВАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ

Після завершення циклу сушки маскувальні матеріали можна знімати. В першу чергу потрібно видалити скотч. Відриваючи клейку стрічку будьте обережні, щоб не пошкодити фарбу. Бажано, щоб напрям відриву ішов від середини панелі до краю. Справа в тому, що фарба може присохнути до краю стрічки і, якщо почати відривати стрічку з цього краю, фарба може відстати. Перед тим, як знімати малярську стрічку, уважно все огляньте. У місцях, де немає впевненості, що скотч буде нормально відділятися, в деяких випадках можна дуже акуратно скористатися гострим ножем. В цілому це все, що хотілося сказати з приводу маскування. Основне призначення описаних матеріалів і прийомів полягає в необхідності наскільки можливо мінімізувати процес обклеювання за часом. Адже деколи доводиться витрачати півдня на обклеювання автомобіля, щоб потім протягом години виконати всю процедуру. І саме економія часу маляра – найважливіша складова процесу ремонту – дозволяє найбільш ефективно знизити загальні витрати на ремонт.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *